השראה או העתקה? – שאלת מיליון הדולר בזכויות יוצרים

עו"ד מוטי כהן

24/01/2021

מאמרים חדשים באתר

עותק של מצגת - זכויות יוצרים וסוגיות משפטיות לבוני אתרים

דיני אינטרנט – הרצאה לבוני ומעצבי אתרים

ai copyright

פסק דין: זכויות יוצרים ובינה מלאכותית

רוצה לקבל למייל את המגזין "עניין רוחני"?

שיתוף המאמר

זכויות יוצרים על חבל דק – הגבול העדין שבין השראה להעתקה

השבוע פורסמה במגזין 'גלריה' הארץ, כתבה מקיפה ומעמיקה בנושא ספרה של אילנה ברנשטיין " מחר ניסע ללונה פארק" והיחס שלו לספר "חוף הים" של הסופרת הצרפתיה ורוניק אולמי.

נושא הכתבה היה הגבול הדק שבין השראה אמנותית להעתקה. מתי עוברים את רף ההשראה עד לכדי העתקה שאינה מקורית ואף אינה חוקית? השאלה אם יצירה נוצרה בהשראה או העתקה, היא חשובה ביותר, שכן השראה מותרת, כל עוד אינה 'עוברת את הגבול' לפי חוק זכויות יוצרים.

קווי הדמיון בין שני הספרים –

  • בשניהם הגיבורה היא אם דיכאונית, כלואה בעולמה הפרטי,
  • היא שייכת למעמד נמוך ומגדלת שני ילדים.
  • בשני הספרים הסיפור מתקיים ברקע של מזג אוויר גשום וחורפי
  • בשניהם הדמויות הראשיות עוברות מסע
  • מבחינת ניתוח ספרותי – יש לספרים טון דומה, מוטיבים ומטאפורות דומים ועוד.

אם כך, כפי שרואים, בהחלט ישנם קווי דמיון רבים בין הספרים.

עובדה נוספת, חשובה לצורך העניין, היא כי תרגום בעברית של הספר הצרפתי, הגיע לידי אילנה ברנשטיין לפני שנים כעורכת בהוצאת ספרים, אולם הוחלט שלא להוציאו לאור בישראל בעברית.

אם כך, מהם גבולות ההשראה? או במילים אחרות-

מתי השראה הופכת להעתקה של יצירה ומפרה את חוק זכויות יוצרים?

זו שאלה בעלת שתי פנים

האחת ספרותית אמנותית ששואלת האם יש 'גניבה' ספרותית.

השניה היא משפטית, וכאן שואלים האם התהוותה העתקה או הפרה אחרת, לפי דיני זכויות היוצרים או שמא מדובר ביצירה חדשה שרק הושפעה מיצירה קודמת?

בבסיס הדיון ניצבת הנחה, לפיה כל סופר מושפע בעבודתו מסופרים קודמים. הוא שואב השראה מהסופרות האהובות עליו והיא באה לידי ביטוי, באופן מודע, ולעיתים באופן לא מודע ביצירתו. כך הסופרות הגדולות והמוכרות ביותר מעידות כי ענקי הספרות מכל הזמנים היוו עבורם מודל לחיקוי. זו עובדה קיימת ולמעשה דיני זכויות היוצרים מתבססים על כך שידע נועד בסופו של דבר להגיע לכולם, להוות השראה, לבסס התפתחות של יצירה , דעות ואמונות.

ובכן, כאן לא המקום לנתח את ההבדלים מבחינה אמנותית, (למרות שמעניין אם מי מכם קרא את שניהם ויכול להעיד ממקור ראשון?) אולם ראוי לציין כי הדעות בין המומחים בנושא חלוקות-

מצד אחד כפי שצוין לעיל קווי הדמיון רבים, מן הצד השני ישנם מקומות בהן העלילה שונה באופן ניכר, אין כאן לבטח העתקה 'אחד-לאחד'.

אילו הפרות של חוק זכויות יוצרים עלולות להיות במקרה הזה:

1. העתקה של יצירה ללא רשות בעלי הזכות.

2. יצירת יצירה נגזרת, כמו כן ללא רשות.

  • האם מתקיימת העתקה? לפי החוק והפסיקה, העתקה של יצירה שלמה , או חלק מהותי ממנה אסורים . לכן לא נדרש להוכיח כי העתיקו ספר שלם, אלא מספיק יהיה להוכיח כי הועתקו חלקים עיקריים ומהותיים. כאן לא רק הכמות חשובה אלא האיכות – למשל איזה רכיב בעלילה הועתק? עד כמה הוא מהותי, עיקרי ומרכזי ביצירה? ככל שההעתקה מהותית יותר, או מצד שני רחבה בהיקפה הכמותי, כך סביר שיקבע כי היצירה החדשה הועתקה.
  • האם נעשתה כאן יצירה נגזרת? לפי החוק, עשיית יצירה נגזרת היא עשיית יצירה מקורית המבוססת באופן מהותי על יצירה אחרת, כגון תרגום או עיבוד. (סעיף 16)

פעמים רבות לא קל להחליט האם יצירה חדשה מבוססת באופן מהותי על אחרת, או שהיא מקורית וחדשה.

איך קובעים אם יצירה היא 'נגזרת'? הפסיקה קבעה כי יש לשאול:

  • האם ניתן לזהות את יצירת המקור בקלות?
  • האם ועד כמה יש זיקות ברורות ומובהקות בין שתי היצירות?

חשוב לזכור שלא הכמות (של הדמיון) קובעת, אלא האיכות שלו!

כך למשל די בכך שניקח דמות אחת מתוך ספר ונבסס עליה יצירה אחרת כדי להפר את החוק.

נקודה נוספת ומהותית שיש לשים לב אליה, היא שרעיון אינו מוגן תחת החוק. לכן יהיה קשה להוכיח כי קווי עלילה כלליים ונפוצים הועתקו. למשל סיפור פרידה בין גבר לאישה מעורב בו סיפור בגידה. זהו רעיון נרטיבי נפוץ ולכן יכולים להתקיים במקביל אינסוף יצירות עם קו עלילה זה. ככל שיורדים לעומק הפרטים ומאפיינים סיפור באופן ציורי, עם שפה ומוטיבים, תת-דמויות וכיוב', אז הסיפור מקבל אופי של יצירה מקורית ומוגנת.

בשורה התחתונה, אם יש ספק כדאי להתייעץ

מחלוקות מסוג זה מוכרעות בבית המשפט, כל צד מביא עדים מומחים שיתמכו בגרסתו וקשה לצפות בדיוק את התוצאה. יש בהחלט מקום רב לשיקול דעת השופטים . בהערת אגב, מעניין לראות שהנושא זכה לכתבה מקיפה ב'הארץ', זה מראה בעיני כי נושא זכויות היוצרים רלוונטי מתמיד והמודעות אליו גוברת בקרב יוצרים וגם צרכני אמנות. כיוצרים מתעוררת כאן סוגיה מעניינת, שכן פעמים רבות, יוצרים אינם מודעים באופן מובהק להשפעות האמנותיות שהביאו אותם ליצור. קורה פעמים רבות שמוזיקאים סופגים השראה מיצירה אחרת וכותבים שיר חדש שדומה באופן 'מחשיד' לשיר אחר של הלהקה האהובה עליהם..

מה אפשר לעשות? בעיקר לשים לב.. להתייעץ עם אנשים בסביבתכם ולוודא שלא 'שאלתם' ריף גיטרה או ביט מהשיר ששמעתם אתמול..

אם אתם או אתן צריכים יעוץ משפטי בנוגע ליצירות שלכם, מתלבטים האם היצירה שלכם עלולה להפר זכויות של יוצר אחר? מוזמנים לפנות אלי ולקבל חוות דעת. משרדי עוסק בדיני זכויות יוצרים.

שיתוף המאמר

עורך דין מוטי כהן

מעניק ייעוץ משפטי שוטף ליזמים, חברות, עסקים, אמנים ויוצרים מכל התחומים, בנושאי קניין רוחני – לרבות חוזי עבודה, חוזים מול לקוחות וספקים, ייעוץ משפטי בנושא אינטרנט (עריכת תקנון, מדיניות פרטיות ותנאי שימוש), רישום סימני מסחר, הגנה על סודות מסחריים ומידע עסקי ועוד.

עוד מאמרים בנושא זכויות יוצרים

דיני אינטרנט – הרצאה לבוני ומעצבי אתרים

פסק דין: זכויות יוצרים ובינה מלאכותית

מדריך משפטי לצלמים

דילוג לתוכן