על Remix, Remaster וזכויות יוצרים

ראשית , למי שפחות בקיא, נתאר מהו רמיקס, מהו רי-מאסטר ומה ההבדלים ביניהם.

רמיקס (remix) הוא גירסא מחודשת לשיר קיים, שמתבצעת על ידי לקיחת אלמנטים  (לחן, מילים, מקצב וכו' ) והוספת או שינוי שלו על ידי שינוי מקצב, הוספת אפקטים, או קטעי נגינה וכו'.  פעמים רבות DJ יוצרים רמיקס כדי להתאים שירים לתקלוטים. רמיקס יכול להתבצע במגוון אופנים –

  • שינוי קצב השיר
  • הוספה של ביט / לחן / שירה
  • החסרה של אלמנטים בשיר
  • שינוי משך השיר (למשל כדי להתאים להשמעה ברדיו או במועדון)

נדגיש שהרמיקס משלב חלקים מההקלטה המקורית כדי ליצור גרסה שונה. בכך הוא שונה מגירסת כיסוי (קאבר) בה מקליטים מחדש את הכלים המוזיקליים והשירה.

מי לא מכיר את הרמיקס הזה לשיר "באה מאהבה" שמושמע בכל חתונה?

רי-מאסטר (re-master) – הוא ביצוע מחדש של ה-מאסטרינג לשיר. מה זה מאסטר? מאסטר הוא השלב הסופי של הפקת השיר  – חלק מהפוסט פרודקשן. בו לוקחים את השיר לאחר עריכת MIX ומכינים את הגירסא ה'סופית' שתהווה את המאסטר אותו יפיצו וישמיעו במדיה הדיגיטלית, הדפסה על גבי תקליטים ועוד.

מאסטרינג לשיר כולל עריכת איזונים בין הערוצים השונים בשיר, תיקון של הווליום, או פעולות כמו compression , Limiting ועוד. במונחים פחות מקצועיים, המאסטרינג נותן את ה-טאצ', או הליטוש האחרון לשיר. כמו כן בשלב הזה דואגים שלכל השירים באלבום יהיה סאונד יחסית דומה, מוודאים איך השיר עתיד להישמע במדיומים שונים (סמארטפונים, אוזניות, רדיו …).

בקרב מוזיקאים.ות זהו שלב מיסתורי משהו – מצד אחד לא ברור מה טכנאי המאסטרינג עושה בדיוק, מעורבות בתהליך תוכנות וטכנולוגיות מתקדמות ויקרות, אבל אחרי ששומעים מאסטר שעשה טכנאי מיומן ומוכשר, לגמרי שומעים את ההבדל ומבינים שמדובר לא בשלב טכני אלא בפעולה יצירתית לכל דבר.
הנה קישור לשיר מתוך אלבום רי-מאסטר של הביטלס –

זכויות יוצרים ברמיקס ורי-מאסטר

מבחינת חוק זכויות יוצרים, רמיקס מהווה 'יצירה נגזרת' אשר מותרת רק לבעלי היצירה או למי שהבעלים הרשה לו לבצע את הפעולה.

לפי סעיף 16 לחוק יצירה נגזרת היא "… יצירה מקורית המבוססת באופן מהותי על יצירה אחרת…."

ובמקרה שלנו, הרמיקס מבוסס באופן מהותי על השיר המקורי. כך שיוצר רמיקס, אם מעוניין לבצע פעולות שונות ברמיקס ולא רק ליצור לעצמו,  צריך לבקש אישור מבעלי הזכויות בשיר .

לגבי תמלוגים ברמיקס, הצדדים יכולים להחליט ביניהם על חלוקה, אולם חשוב לעשות זאת במפורש ובכתב כדי למנוע חילוקי דעות בהמשך.

מקרה מעניין, שנדון לאחרונה בבית משפט בארצות הברית ממחיש את חשיבות ההסכם –

 DJ  בשם ARTY תבע פיצוי בגין הפרת זכות יוצרים ברמיקס שהוא יצר לשיר “I lived”   של להקת  OneRepublic . לטענתו אמן בשם "מרשמלו" העתיק ללא רשות, קטעים מקוריים שהוא הוסיף בגרסת הרמיקס לשיר. לבסוף בית המשפט פסק נגד ARTY, מאחר והחוזה שהיה בינו לבין Onerepublic , לא קבע במפורש שיהיו לו זכויות יוצרים כלשהם ברמיקס. כך שלמרות שהוא יצר מנגינה חדשה שנכללה ברמיקס, הוא לא זכאי לפיצוי בגין העתקה שלה. (שכן אין לו זכויות יוצרים ביצירה). אם היה מוסכם אחרת בחוזה כנראה התוצאה המשפטית היתה גם היא שונה.

זכויות יוצרים ברי-מאסטר Remaster

לגבי רי-מאסטר, התשובה מורכבת יותר. כידוע, ביצירה מוזיקלית יש זכויות בין היתר – לכותב המילים, למלחין וכן זכות 'מאסטר' שהיא הזכות בהקלטת המקור. בעבר הזכות היתה שייכת לאולפנים ולחברות הניהול של האמנים אשר ניהלו בפועל את תהליך הפקת השיר ומימנו אותו, כאשר כיום יותר ויותר אמנים , בעיקר עצמאיים, שומרים את זכות המאסטר לעצמם. **חשוב להדגיש, למרות שזה מבלבל, לפי חוק זכויות יוצרים, זכות המאסטר לא דווקא שייכת לטכנאי שעשה בפועל את המאסטר אלא למפיק התקליט.

אולם האם למפיק או טכנאי מאסטרינג אשר מבצע רי-מאסטר יש זכויות יוצרים במאסטר החדש?

הסברנו למעלה מה זה מאסטרינג. רי-מאסטרינג הוא ביצוע מאסטר חדש לשיר. פעמים רבות טכנולוגיה חדשה מאפשרת לקחת הקלטות ישנות , לשפר ולדייק אותן – למשל על ידי 'ניקוי רעשים' ובכך נוצרת גירסת מאסטר חדשה לשיר קיים. הרי-מאסטר בדרך כלל ישאיר את רוב המבנה המוזיקלי וההפקתי על כנו, ויתן גירסא משופרת של הסאונד בין אם על ידי תיקוני ווליום, איזונים חדשים, ניקוי רעשים ועוד.

האם רי-מאסטר היא יצירה מוגנת על ידי חוק זכויות יוצרים?

למיטב ידיעתי, הסוגיה טרם נידונה בבתי המשפט בישראל. בארה"ב נקבע בפסק דין

ABS v. CBS (Case No. 16-55917

כי רי-מאסטר אינו יצירה מוגנת מאחר שאין בה מקוריות. במקביל הדגיש בית המשפט כי רי-מאסטר עשוי לזכות בהגנה כיצירה חדשה אם זהות השיר והמאפיינים שלו ישתנו באופן אשר מצדיק הכרה ביצירה חדשה ומקורית.

איזה לקחים כדאי ללמוד בתור יוצרים?

  1. יוצר.ת רמיקס צריך ראשית לקבל אישור מבעלי הזכויות בשיר לערוך את הרמיקס. אם הוא מעוניין שיהיו לו זכויות יוצרים בגירסת הרמיקס עליו לסכם זאת בכתב מול בעלי הזכות.
  2. גם לגבי רי-מאסטר, מומלץ לסכם בכתב מול הטכנאי, כאשר ככל שלא מבוצעים שינויים מהותיים בגירסא המקורית, לא יהיו זכויות יוצרים בגירסת הרי-מאסטר.

אולם כדי לא להשאיר מקום לספק ולוויכוחים עתידיים, העצה הטובה ביותר היא להתייעץ עם מומחה בתחום.

משרדי מייעץ ונותן ליווי משפטי בנושא זכויות יוצרים וסימני מסחר. עריכת חוזים והסכמים, תביעות בגין הפרת זכויות ונושאים נוספים. מוזמנים לפנות ליעוץ ראשוני ללא עלות. moticohen.adv@gmail.com

Photo by Alexander Popov on Unsplash

דילוג לתוכן